تحریم‌ها؛ بهانه‌ای برای کم‌کاری| گرانی‌ها محصول ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی

8:00 - 16 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۴۲۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است در برخی مسائل احساس می‌شود که تحریم‌ها به بهانه‌ای برای کم کاری تبدیل شده است و در حال حاضر ما بیشتر از تحریم دچار خود تحریمی هستیم.

- طی هفته‌های اخیر گرانی برخی از کالا‌ها در بازار و کاهش آن در فروشگاه‌ها باعث شد تا شایعاتی مبنی بر نبود یا کمبود برخی از کالاها در بازار در میان مردم بپیچد.

این حواشی در حالی رخ داد که بسیاری از کالا‌ها در گمرکات کشور به دلایلی معطل ترخیص شدن بودند و از طرفی بازار داخلی را تحت تاثیر خود قرار دارند.

مساله دپوی ۲۰۰ هزار تُن برنج در گمرکات کشور و خطر فساد آن‌ها موضوعی بود که در چند روز اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد و در حالی که گمرک و بانک مرکزی تقصیر‌ها را به یکدیگر واگذار می‌کردند در این بین وزارت صمت همچنان سکوت اختیار کرده بود.

باتوجه به ایجاد چالش بین دستگاه‌های مربوطه و دپوی میلیون‌ها تن کالا در گمرکات کشور این مسئله از سوی مقام معظم رهبری هم مورد اشاره قرار گرفت و ایشان بر اینکه بخشی از مشکلات کنونی به تحریم ربطی نداشته و به مسائل داخلی و ناهماهنگی‌های بین دستگاه‌ها بر می‌گردد تاکید کردند.

روز سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹ ایشان در سخنان زنده و تلویزیونی گفتند: گرانی‌های اخیر واقعاً توجیهی ندارد و مسئولان باید با هماهنگی و جدیت این دشواری‌ها را از زندگی مردم بردارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را برغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری در مدت کوتاهی نشست فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار به ریاست وزیر صمت برگزار شد و موضوعات مهمی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در این جلسه کالا‌هایی از جمله مواد پروتئینی و سایر اقلامی که در هفته‌های گذشته نوساناتی را تجربه کرده بود هم مورد بررسی ستاد قرار گرفتتد و با هماهنگی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت جهادکشاورزی به گمرک اجازه داده شد که کالا‌های اساسی و مواد اولیه واحد‌های تولیدی را با اخذ تعهد از واحد‌های واردکننده و پس از پرداخت عوارض قانونی تا حد ۹۰ درصد ترخیص کند تا کالا‌های رسوبی وارد چرخه تولید و بازار شوند.

صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در تازه‌ترین اظهارات خود گفت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای ترخیص فوری کالا‌های اساسی، ضروری و مواد اولیه تولید، در گمرک، عرضه کالا در سطح بازار افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها متعادل می‌شود.

ترخیص کالا‌ها سریع‌تر انجام خواهد شد و روند قیمت‌ها کاهشی پیش بینی می شود

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به تصمیمات اخیر گمرک و بانک مرکزی اعلام کرد که ترخیص کالا‌ها سریع‌تر انجام خواهد شد و روند قیمت‌ها کاهشی پیش بینی می شود.

به گفته وی تقسیم کار جدیدی بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی صورت گرفته تا بتوان درباره برخی کالا‌ها زنجیره کنترل و توزیع را یکجا پیش برد.

ربیعی با بیان اینکه از چند هفته قبل کنترل قیمت برخی کالا‌ها در دستور کار جلسات ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است، گفت: بخشی از افزایش قیمت‌ها به خاطر این بود که نتوانسته بودیم ارز را به موقع تهیه کنیم و بدین واسطه کالا‌ها دیر وارد کشور شدند.

سخنگوی دولت در صحبت‌های خود تاکید کرد: باتوجه به عدم تأمین به موقع ارز کالا‌ها دیر خریداری و وارد کشور شدند، اما در حال حاضر مشکل تأمین ارز با تمهیداتی که اندیشیده شد، حل شده است و در این راستا برای رفع مشکل از ارز مبادله‌ای و تهاتر استفاده شد.

به گفته ربیعی بخشی از کالا‌ها نیز در گمرکات مانده بود که همین امر هم به افزایش قیمت کالا‌ها منجر شده بود.

معمولاً در گمرک ورودی و خروجی داریم که همیشه کالا‌هایی در این قسمت باقی می‌مانند به طور مثال برخی از واردکنندگان برنج انتظار داشتند با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کالایشان وارد شود که ارز واردات برنج آزاد اعلام شد، اما واردکننده مدعی بود که کالای خود را با ارز قبلی وارد کشور کرده است و لذا چنین مشکلاتی موجود بود که نمی‌توانستیم به موقع آن‌ها را بازگو کنیم.

سخنگوی دولت درباره گمرکات نیز گفت: در جلسات اقتصادی دولت تصمیماتی اتخاذ شد که با تأمین ارز غیرنیمایی و تدابیر بانک مرکزی پیش بینی می‌شود تأثیرات اساسی روی قیمت کالا‌ها صورت بگیرد.

ناهمانگی بین دستگاه‌ها کار یکدیگر را خنثی می‌کند
در همین راستا محمد احمدی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با میزان، با تاکید بر اظهارات اخیر مقام معظم رهبری در مورد ناهماهنگی دستگاه‌ها و گرانی‌های اخیر گفت: در برخی مسائل احساس می‌شود که تحریم‌ها به بهانه‌ای برای کم کاری تبدیل شده است و در حال حاضر ما بیشتر از تحریم دچار خود تحریمی هستیم.

وی با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها با یکدیگر هم جهت نیستند عنوان کرد: در حال حاضر ناهماهنگی بین دستگاه‌ها باعث خنثی شدن عملکرد دستگاه‌ها می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: اگر دستگاه‌ها هم جهت عمل کنند مسیر رو به جلو حرکت خواهد کرد و در غیر این صورت کار یکدیگر را خنثی می‌کند و مساله ناهمانگی باعث هدررفتن انرژی، بودجه و توان می‌شود.

احمدی در مورد ناهماهنگی ایجاد شده برای دستگاه‌هایی از قبیل وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی گفت: درصورتی که برای بانک مرکزی استقلال نسبی در نظر بگیریم بقیه دستگاه‌ها در چارجوب دولت قرار دارد و اختلاف در داخل چنین تشکیلاتی هیچ توجیهی ندارد.

وی در ادامه گفت‌وگو بیان کرد: باید افرادی که از چنین اختلافاتی ذی نفع هستند شناسایی شوند.

گروهی در حال اسفاده از ناهماهنگی‌ها هستنند یا در این وضعیت می‌دمند که لازم است شناسایی شود چراکه این سیستم طبیعتا اختلالاتی ایجاد خواهد کرد و دود آن بر چشم مردم می‌رود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *